Tuesday, January 12, 2010

Global Warming ie Climate Change..Malaysian, its time to change!!!!

11 January 2010, tatkala isu membakar gereja kian hangat. Barangkali tumpuan di Malaysia tidak terarah kepada isu global warming. Tidak satu MP pun yang menjadi tunggak kepada kempen STOP Climate change di Malaysia. Maklumlah rakyat Malaysia tidak mengambil kisah mengenai global warming.

Di Malaysia kesan terhadap climate change tidak begitu di rasai. Kempen oleh kementerian alam sekitar tidak kedengaran. Di pihak pembangkang barangkali isu jet, Teoh Beng Hock, Altantuya, Isu Nama Allah lebih boleh digunakan untuk memburuk2kan kerajaan sedia ada. Andainya kita punyai seorang shadow minister(enviroment) yang bagus, barangkali menteri sedia ada sudah kena letak jawatan.

Saya tidak mahu mengulas lebih bnyak mengenai budaya politik Malaysia, namun saya mahu menarik perhatian pembaca terhadap suatu isu yang sebenarnya hangat di perbincangkan di Dunia namun suram di Malaysia.

Global Warming and Copenhagen

Rasanya masih baru lagi persidangan menteri2 dunia mengenai climate change di Copenhagen. Rakyat Malaysia tidak begitu mengambil peduli tentang outcome persidangan tersebut namun di United Kingdom isu ini mendapat liputan meluas di media tempatan. Aktivis serta pelajar University berkumpul di hadapan Parlimen bagi mengesa pemimpin dunia bertindak bagi menghentikan climate change.

Persidangan di copenhagen di anggap gagalbagi sesetengah pihak memandangkan ada delegasi2 negara yang tidak dapat bersetuju dengan langkah menangani global warming. NAh!!! biarkan mereka..Tanpa mereka saya fikir, rakyat Malaysia dan dunia umumnya boleh bertindak dan mengambil inisiatif sendiri menghentikan climate change..

Climate change; Malaga to Birmingham


Penulis bersama rakan2


Rabu lepas saya berpeluang melancong ke spain, negara yang saya fikir menempatkan banyak tempat bersejarah bagi umat Islam. Perjalanan saya bermula dari London ke Madrid, kemudian kami turun keselatan spain, andalus province. Dari Madrid kami ke Cordoba,kemudian dari Cordoba kami melawat Alhambra di Granada dan Malaga merupakan destinasi terakhir kami di spain.

Tidak berpatah balik ke Madrid kami mengambil penerbangan tambang murah dari Malaga ke Birmingham International Aiport. Malaga merupakan suatu kawasan persisiran pantai yang cantik dan menarik. Dari bukit Gibralfaro jelas keindahan laut Meditereanean yang terbentang luas. Suhu di Malaga amat selesa, 18 darjah celcius, saya mampu berpakaian hanya sehelai t-shirt tanpa apa2 baju sejuk. Di eropah suhu 15 ke atas sudah dikira panas.

Penangan climate change sudah dapat saya rasakan di Malaga, bukan kerana suhunya, tetapi flight yang delay. Alhamdulillah cuma sejam. MEngapa delay??? snow chaos in Britain. MEdia sepanyol melaporkan ribut salji yang berlaku di England, namun saya tidak faham bahasa spain. Lagipun kami keletihan dan cuma mengharapkan tidur yang cukup di hotel. Sebelum ini, kira2 18 Disember, lawatan kawan saya ke Eindoven Holland terpaksa di batalkan kerana ribut salji di Holland dan German.

Sesampainya saya di Birmingham, kedengaran suara pilot mengumumkan waktu tempatan dan suhu ketika itu. OMG its -7??in Birmingham it is sumthing unusual to have -7. Its f freezing. dan di sesetengah tempat di highland(scotland etc_ suhu mencecah -22 degree celcius. This is Climate change. Suhu pada musim sejuk menjadi terlalu sejuk. dan di kawasan hemisfera selatan suhu menjadi terlalu panas.

Musim panas 2009; Birmingham

Menyingkap kembali kenangan tinggal di UK ketika musim panas, barangkali lebih panas dari Malaysia. Kebetulan saya berkerja di local school as a student teacher pada musim panas lalu, maka tidak berkesempatan untuk pulang ke Malaysia lebih awal.

Suhu panas terlampau mencecah 40degree celcius. Dan antara tanda climate change yang paling ketara adalah banjir dibeberapa tempat di England. Sesetengah kawasan sangat panas dan sesetengah kawasan banjir. sudahlah rumah xda aircond, sekolah tempat placement pun xda aircond, bas xda aircond, train xda aircond. Panas yang teramat.

Malaysia?

Malaysia ada je petanda climate change, tp orang wat xtaw. banjir besar kat sesetengah negeri, itulah petanda climate change. kerosakan bumi adalah disebab kan tangan2 manusia yang rakus.

Bila ada banjir besar barangkali ada orang fanatik politik kata bala tuhan nak kena kat parti lawan lah, salahkan orang len wat maksiatlah..padahal tak sedar kerosakan bumi disebabkan oleh tangan kita sendiri..bukankah bencana alam itu seharusnya menjadi pendorong untuk kita berubah dan menilai diri sendiri dari menilai orang lain??

Langkah to stop Climate Change:(for us)

1) Save energy; tutup lampu bilik, corridor,tandas even kita dah bayar. Ketahuilah kalau kita jimat tenaga kita juga dapat kurangkan pelepasan gas rumah hijau dari janakuasa arang batu. ingat stesen janakuasa kat malaysia pakai arang batu kebanyakan nya.

2)guna semula plastik; bila p supermarket, bawa plastik sendiri dari rumah, bila nak packing barang jgn pakai plastik yang supermarket kasi free..tapi pakai yang kita bawa dari rumah.

3)jalan kaki p kuliah, kedai yang dekat2..kurangkan pakai kenderaan bermotor, selalu berbasikal(kat msia paling condusif sekali nak berbasikal tak macam england sejuk terlampau sejuk, panas terlampau panas..jalan licin etc)
Note that; bukan kata student UK je nek basikal, pensyarah saya pun nek basikal,tua dah..hahaha..datuk bandar london nek basikal p kerja, david cameroon(oppposition leader) nek basikal p kerja(dah 2 kali basikal kene curik)....

4) shut down computer bila keluar bilik instead of letak dalam sleep mode je..

5)kalau nak wat kopi, boiled cukup2 1 cawan air je..ops..for malaysian boiled bnyak2 xpe..for uk air masak minum air paip je

6) bagi yang memandu kurangkan jarak memandu 5 batu sebulan..in other words parking jauh2, then jalan kaki..thats can stop climate change.

7)tutp aircond/kipas/heater bila xda sape2 dalam bilik.

8)pernah dengar perkataan recylce???

9)instead of pakai plastik korang leh guna beg kain untuk shopping..hentikan guna plastik..

other thing is,

10) kempen pada kawan2..tulis dalam blog pasal climate change..saya dah rasa suhu sejuk dan panas melampau..saya dah xsanggup lagi nak duk diam..saya dah bertindak..anda???

11)galakan or kempen kepada MP/kerajaan/pembangkang tuk mula gunakan tenaga nuclear bagi menjana electric..untuk pengetahuan, tenaga nuclear adalah tenaga paling bersih kat dunia.. hidroelectric??oh no, berapa banyak pokok nak kene musnah sebab nak jana kuasa electrik

12)MPP university, kalau bleh anjurkan aktiviti melibatkan Climate change, tunjuk perasaan aman ke, ahli uni leh cadang kat wakil MPP OK???

Akhir sekali, sebarkan mesej ni, bukan post ni..hahaha..mesej menghentikan climate change..pleaseeeeeeeee!!!!!I'm freezing rite now!!!help me...kempen dan teruskan berkempen untuk semua..sape2 yang ada blog.please use your blog untuk kempen...GO GREEN!!!!!!

4 comments:

Hanis Izzati said...

izzah, btul ke ko p spain sume tue?
anyway, that's rite...
global warming is something that everyone must be alerted...
like in my place (plymouth) usually winter nyer temperature about 0 to 3 celcius only, and jarang sgt trun snow sbb my place dekat hujung2 UK... but, this year pnya winter, suhu pernah jejak -4 and snow sgt lebat sekali... never happened... though i like it, but it showed that something wrong with the climate rite now...

izzah said...

beb!ni bkn aku la..blog ni de dua penulis, yusri..dia kt birm..ko neh

Yusri Yusop said...

yo..the point is bukan sape y tulih.. tp climate change y semakin teruk..T.T

Hanis Izzati said...

owh ada 2 penulis ropa nyer... ptut la aku slalu confuse ble bca blog ko nie, izzah. xpe2, teruskan usaha...