Sunday, December 6, 2009

"Negara kebajikan", impian yang perlu di kawal

Mungkin isu negara kebajikan ini sudah lama menjadi bual mulut masyarakat ramai. Paling kerap tatkala pilihanraya. Terkadang aku tergelak mendengar ahli-ahli politik menabur janji untuk menubuhkan negara berkebajikan. Elaun itu elaun ini, elaun untuk ibu tunggal, elaun untuk orang-orang tua, elaun untuk orang miskin,elaun pelajar dsb.. Ramai pula sambutan nya. Dan setiap kali aku melihat ahli-ahli politik ini terlalu menumpukan wang yang mahu ditabur kepada orang miskin dan bawahan, hati aku berasa begitu tidak senang,bahkan merasakan mereka melakukanya bukan atas dasar tanggungjawab, dan tidak lebih dari sekadar kempen politik mereka.

Tidak perlu aku labelkan parti pemerintah mahu pun pembangkang, kerana sudah menjadi kebiasaan aku untuk berkempen kepada ketidak taksuban politik di Malaysia. Baik pembangkang mahupun kerajaan, aku berasa tidak senang jika mereka terlalu menabur duit kepada rakyat di dalam bentuk elaun bulanan.

Tidakkah negara kebajikan baik???

Baik bagi mereka yang cuma mahukan duit dari ahli politik, mengampu, membodek, hanya untuk beberapa ratus ringgit sebulan, dan kadang2 lebih teruk, hanya untuk musim pilihanraya..

Apa gunanya wang pembayar cukai???golongan atasan dan pertengahan???

golongan pertengahan terutamanya..mereka berkerja seharian, dengan gaji lingkungan RM2000 sebulan, terkadang tatkala pilihanraya, hanya golongan miskin dibantu..padahal mereka bukanlah golongan yang senang sangat hidupnya.. Tatkala harga minyak naik mendadak, harga barang begitu mahal..kos sara hidup begitu tinggi..dan ahli-ahli politik cuma ghairah mahu beri elaun bulanan kepada golongan tua dan ibu tunggal...

Ya ibu tunggal dan orang tua berhak menerima bantuan, apakah elaun bulanan cara terbaik???

Aku menyaksikan dengan mata kepala ku kesan dari negara kebikan yang tidak dikawal.. apakah dengan hanya memberi elaun bulanan hasil dari pengutan pembayar cukai suatu cara yang baik???

No..No..No!!!!

Di United Kingdom, kerajaan di bawah parti buruh(Mr Brown) mengutip peminta2 sedekah, beri mereka rumah, beri mereka elaun bulanan... ibu tunggal diberi rumah(kami panggil rumah council).. Imigran yang tidak mempunyai perkerjaan diberi rumah dan elaun..dsb

KEsannya, mereka ini menjadi beban kepada kerajaan sekarang. Mereka mampu berkerja tetapi berharap kepada duit kerajaan(atau lebih tepat tax payer money)..tambah membebankan apabila kawasan perumahan council(orang2 "susah") seringkali menjadi sarang anti-social group.. anak2 mereka menjadi kurang terdidik(barangkali keluarga juga malas bekerja)..mereka kerap menimbulkan masalah2 social..memang menjadi kebiasaan kami mengelak dari menyewa rumah berdekatan dengan perumahan council(rumah dewan bandaraya)..

NAh!!!inilah kesan negara kebajikan yang suka menabur bantuan tanpa kawalan..aku kadang2 berasa jelek apabila individu yang suka nak bagi bantuan tanpa kawalan ini diangkat oleh bangsaku sebagai pemimpin yang baik..hakikatnya, kesan nya..amat buruk..di united kingdom orang2 council ini jadi begitu malas, dan kadang2 memohon bantuan untuk anak2 mereka..akhirnya mereka satu keluarga duduk rumah kerajaan...

PArti conservative(tory) sememangnya menentang kebajikan cara ini..bagi mereka sekiranya mereka berkuasa satu hari nnt, mereka akan ubah balik sistem pemberian bantuan kepada orang yang miskin(kononya)..

Di Malaysia..

Budaya membantu tanpa kawalan ini aku lihat semakin merebak.. di kampung tempat aku dilahirkan, aku melihat orang kampung sibuk memohon mendapatkan bantuan Jabatan kebajikan masyarakat (RM300sebulan)..bnyak dikaca mata aku.. aku melihat kadang2 mereka tidak layak menerima bantuan tersebut..ada orang tua2 yang punyai ramai anak, berkereta besar2..tetapi menerima bantuan tersebut..ada anak2 yang tak malu memohon untuk orang tua mereka..nah perkara sama aku lihat di UK..Tidak ramai juga yang asyik2 minta bantuan..dah lah anak ramai, dapat elaun 300 sebulan, atap rumah bocor pon nak minta bantuan lain lagi...

Inilah yang kalau kita biarkan akan menjadi suatu budaya sama yang saya lihat diUK..budaya malas..orang galak minta batuan, pemimpin galak beri bantuan..aku tak salahkan pemimpin juga, kalau mereka tidak beri rakyat tolak mereka...Rakyat demand pada negara kebajikan..mereka kasi asalkan mereka dapat kerusi...

Kawal istilah kebajikan!!!!!

Sebagai rakyat yang mempunyai akal fikiran yang bijak lagi waras, TOLAK PEMIMPIN YANG BERKEMPEN untuk bagi terlalu bnyak bantuan berupa wang..kalau mereka kata "orang tua elaun ini..ibu tunggal elaun ini...orang menganggur elaun ini"

JANGAN PANGKAH MEREKA!!!!

"Ada ramai orang yang nak berbuat baik tetapi tidak sampai tujuannya...

Pemimpin yang bijak bukanya pemimpin yang menabur duit pada rakyat atas nama kebajikan..bukan yang sewenang2nya mnabur elaun2 bulanan pada rakyat dan mengenepikan pembayar2 cukai yang lain..mengenepikan kehidupan gologan pertengahan yang semakin terhimpit...Tolak mereka yang suka beri tanpa berfikir panjang..kadangkala mereka memberi bukan untuk kebajikan rakyat, cuma memberi ini kelihatan lebih populist dan lebih mudah untuk mereka secure kerusi mereka

NEGARA KEBAJIKAN YANG KITA MAHUKAN ADALAH

Aku tidak mahukan pemimpin yang terlalu mudah membaling duit pembayar cukai kepada rakyat..
Duit pembayar cukai sepatutnya digunakan dengan cara yang lebih bijak seperti:

1)Menaik taraf pengangkutan awam..(seriiously pengankutan awam kat msia cam taik)
2)Menaik taraf Hospital kerajaan(hospital kerajaan punya service..emmm..xpayah ulas lah)
3)Kawal harga barang(OMG, kerajaan patut guna duit pembayar cukai untuk kawal harga barang, baru nama kebajikan)
4)Naik taraf facaliti pendidikan(kalau komputer kat uni slow cam siput aduhai..uni kurang komputer..antivirus xupdate..bla..bla..bla..)
5)naik taraf internet(internet kat UK lagi murah dari msia RM140sebulan kelajuan 20Mbps msia??Rm99 514kbps??)
6)More on IKS(bagi kerja kat orang..kalau ibu tunggal kasi kerja kat mereka..bukan kasi duit)

and macam2 lagi...kalau nak bagi duit bulat2 mungkin boleh..tapi pleaseeeeeeeeee lah jgn guna duit pembayar cukai.."duit zakat yang korang kutip juta2 setahun tu p mana???"

Kesimpulan
Kita perlukan negara kebajikan..tetapi bukan yang senang2 nak bagi duit kat rakyat..banyak lagi perkara yang boleh memanafaatkan rakyat..institusi zakat kene berfungsi kalau nak tolong2 orang miskin..duit pembayar cukai mesti digunakan secara menyeluruh..bukan orang miskin sahaja..Kita sebagai pengundi jangan biarkan pemimpin kita syok sangat nak bagi2 bantuan cepat ni..jgn sokong orang yang nak populist tetapi sokong orang yang betul2 fikir cara yang baik untuk tolong semua pihak..


No comments: