Thursday, November 5, 2009

Perubahan Budaya Politik; Dari Rakyat untuk Rakyat

Setengah abad telah berlalu, negara telah pun menyaksikan pelbagai perubahan dari sudut infrastruktur, ekonomi, teknologi serta keluasan didalam bidang ilmu di Malaysia. Namun tidak di nafikan terdapat seribu satu kelemahan dalam negara Malaysia tercinta ini yang semakin lama semakin memberikan bibit-bibit kesakitan buat rakyat jelata.
Rasanya seakan baru Pakatan Rakyat telah digagaskan oleh bekas Timbalan Perdana Menteri ketika era Tun Mahathir,siapa lagi kalau bukan Anwar Ibrahim. Kebanyakan rakyat merasa selesa dan gembira di dorong oleh perasaan benci pada Kerajaan pimpinan parti Barisan Nasional. Hakikatnya tertubuhnya pakatan rakyat, mulalah era baru sistem politik dua parti di Malaysia,ala-ala democrat dan republican di USA.
Sedar tidak sedar suara rakyat kini cuma menjadi dua. Antara Pakatan Rakyat mahupun Barisan Nasional. Baik buruk polisi kedua-dua parti ini, inilah saja pilihan kita. Maka saat ini, tika ini, adalah suatu yang baik bagi rakyat mengubah sikap dan budaya politik di Malaysia. Adalah suatu yang kurang pintar jika rakyat hanya taksub kepada sesetengah parti dan mengenepikan pandangan parti lain.

1)Jauhi Ketaksuban pada Parti Politik untuk rakyat.
Perubahan yang saya maksudkan disini adalah perubahan dari segi pandangan politik. Rugilah rakyat sekiranya taksub dengan suatu parti, sedangkan parti itu mempunyai kemampuan yang terhad untuk memperjuangkan hak-hak rakyat.
Ketaksuban ini akan membuatkan pemimpin parti merasa selesa kerana punyai penyokong kuat, “biarlah badai menimpa penyokongku tetap bersamaku”, “biarlah duit rakyat ku sapu, penyokong ku kata itu memang hak aku”...”biarlah lawan ku maki, penyokong kata memang layak dia letak di kaki”..
Akhirnya ketaksuban kepada parti-parti tertentu akan mengakibatkan kurangnya faedah yang dapat di terima oleh rakyat. Siapa yang banyak mengampu dialah yang dapat projek. Siapa yang banyak mengampu, kampong dialah yang akan maju. Siapa yang menentang jangan harap nak dapat bantuan. Tolong orang yang mengampu sahaja, orang yang mengkritik walaupun untuk kepentingan rakyat akan di ketepikan.
Inilah politik Malaysia, pemimpin menjadi tuan, rakyat menjadi hamba. Kini sudah tiba rakyat untuk berkuasa..50 tahun terberlengu oleh politik negara dunia ketiga. Sudah masanya kita bergerak maju kehadapan..

2)Bebaskan diri dari ikatan parti politik
Sebagai golongan muda, kita sememang perlu sedar dan mula berfikir, terikat dengan mana-mana parti politik merupakan suatu punca kelemahan kuasa rakyat. Kuasa rakyat bukan terletak kepada pemimpin tertentu, tetapi kuasa rakyat terletak di dalam diri rakyat sendiri..Pilihlah pemimpin bukan kerana parti(brand) tetapi pilihlah pemimpin kerana akal budi. Tidak salah menyertai mana-mana parti politik asalkan waktu memangkah, undilah pemimpin yang dekat pada rakyat, undilah pemimpin yang berwibawa,undilah pemimpin yang berintegriti, sekali pun calon itu bukan dari parti yang kita sertai.
Maka apabila kita memilih individu bukan parti, suara kita lebih tinggi dari suara ketua2 mereka..kerana mereka di lantik atas dasar individu..kalau mereka dipilih atas dasar parti maka mereka akan beranggapan suara ketua parti lebih utama, “kalau bukan sebab parti aku tak menang pilihan raya”...kita kena ajar mereka kata “kalau bukan sebab rakyat, aku takkan menang pilihan raya”(Allah yang menentukan,tetapi rakyat menjadi penyebab)
Inilah titik tolak kepada kuasa rakyat, Pemimpin membawa suara rakyat bukan rakyat yang menyokong suara pemimpin.. Biar setiap yang keluar dari mulut ahli parlimen itu adalah kehendak kita, bukan kehendak Bos parti mereka. Inilah yang dinamakan perpaduan di kalangan rakyat, tak perlu nak tunggu kerajaan perpaduan.Biarkan perdana menteri menjadi ketua kerajaan, tetapi rakyat perlu memberi mesej yang jelas BOSS sebenar adalah RAKYAT!!!bukan ketua kerajaan atau parti..

3)Sampaikan mesej yang jelas ketika pilihanraya.
Kebiasaan di kaca-kaca tv, pemimpin memberikan mesejyang jelas kepada rakyat ketika pilihan raya
“kalau parti kami menang, kawasan ini akan dapat jambatan,jalan,sekolah..bla..bla..bla..kalau kalah kami tak dapat nak bantu, rakyat tolak kami”
Sepatutnya ketika kempen, dari kita mengampu dan mencacai pada pemimpin minta belas kasihan minta jalan kita patut beri mesej jelas..
“kalau kami tak dapat jambatan,sekolah..bla..bla..bla.. jgn harap parti tuan nak menang”
Rakyat mesti sedar, Rakyat adalah boss, dan boss yang memberikan arahan!!!
JAUHI PENGAMPU DAN TAKSUB PADA PEMIMPIN TERTENTU

4)Rakyat mempergunakan pemimpin bukan pemimpin menggunakan rakyat
Sepanjang pengamatan saya selama hampir tiga tahun di United Kingdom(penulis merupakan pelajar di sebuah Institut pengajian tinggi di Birmingham UK), Belum pernah keluar di siaran tv, pemimpin-pemimpin parti politik mengajurkan tunjuk perasaan menentang dasar kerajaan. Kerana apa??? Boss(rakyat) mahu pemimpin menentang dasar lemah kerajaan di House of Common(dewan rakyat)..Rakyat buat tunjuk perasaan, gesa ahli parlimen kritik dasa Brown..Rakyat hantar surat pada local MP desak MP bawa suara dan permintaan rakyat di peringkat pusat..
Rakyat tidak mahu pemimpin pembangkang hanya berpolemik di jalan, menentang kerajaan, rakyat tidak mahu local MP hanya mampu kata Yes boss pada PM. Maka tidak hairanlah tatkala saya melihat MP kerajaan mengkritik dasar ketua mereka, bukan kerana mahu popularity tetapi atas kehendak dan kemahuan rakyat di kawasan mereka.
Di United kingdom rakyat mempergunakan pemimpin untuk membawa suara mereka. Bukan pemimpin menganjurkan perhimpunan untuk tunjuk parti mereka disokong rakyat..
Jauhi dari dipergunakan pemimpin..sebaliknya GUNAKAN PEMIMPIN UNTUK KEPENTINGAN KITA SEBAIK2nya...

5)Jauhi sentimen kebencian pada lawan
Sebagai seorang rakyat yang bijak, adalah suatu yang baik jika kita jauhi diri kita dari menilai penyokong parti lawan berdasarkan sentimen kepartian..sebaiknya nilailah dengan adil, kerana perpaduan sesame rakyat adalah lebih penting dan lebih menguntungkan..
Adapun budaya fitnah memfitnah hanya kerana perbezaan pendapat yang kecil bukanlah suatu budaya dan ajaran di dalam mana-mana agama. Biarlah siapa saja yang kita sokong, tetapi dalam menentukan hak rakyat biarlah kita satu suara. Suara rakyat, Kehendak rakyat, Kepentingan rakyat,Cita-cita rakyat perlulah menjadi priority buat kita BUKAN suara pemimpin,kerusi pemimpin,kehendak pemimpin, cita-cita pemimpin yang kita perjuangkan...KITALAH PEMIMPIN KEPADA NEGARA!!!!!!!!

Sekian
MrMYYusop
University of Birmingham
England, United Kingdom

No comments: